Изследването е осъществено през август и септември 2024 г. от независимата изследователска компания "Колман Паркс" (Coleman Parkes) и в него участват 1000 финансови директори в големи организации в България, Обединеното кралство, Франция, Германия, Нидерландия и Испания - с над 250 служители и с приходи от над 50 милиона евро.
С получените резултати от "Пейхоук" твърдят, че се хвърля светлина върху нарастващата пропаст между теория и практика, когато става въпрос за създаване на ефективна култура за управление на разходите.
Данните показват, че макар в 41 процента от анкетираните компании културата за управление на разходите да е разписана, което се смята за ясен сигнал за нейното стратегическо значение, то само в 31 процента от случаите тази политика е официално наложена. Това подчертава разминаването между автономността, която компаниите искат да дадат на служителите си и контрола, който трябва да упражняват.
Финансовите директори посочват тревогите за измами (51 на сто) и проблемите с доверието (44 на сто) като пречки пред прилагането на ефективни рамки. Резултатите от проучването подчертават необходимостта от стабилен подход за управление на разходите, който дава възможност за автономност на екипите, без да се прави компромис със сигурността, се посочва в съобщението с обобщените данни.
istock
Културата на управление на фирмените разходи включва набор от нагласи, поведение и практики, които оформят начина, по който организацията подхожда към разходите. Например някои компании дават възможност на служителите да използват корпоративни карти в рамките на определени бюджети и лимити. Това е модел, следван от 28 процента от анкетираните, насърчавайки автономността, като същевременно се запазва общият поглед върху разходите. Други налагат ясни ограничения с малки изключения. Този подход е използван от 18 на сто от организациите и отразява култура на силен контрол над разходите.
Ръст на фалитите на фирми у нас
Въпреки че 85 процента от финансовите лидери разбират значението на управлението на разходите, мнозинството от тях все още нямат ясни политики, които да ръководят вземането на финансови решения. Финансовите директори посочват няколко допълнителни бариери пред определянето и прилагането на правила за управление на разходите в техните организации.
Те включват липса на подходящи инструменти за поддържане на видимост в реално време и контрол върху разходите; неефективни работни процеси за одобрение, водещи до забавяния и неточности в данните и съпротива срещу промени в организационните структури.
Само 4 процента от финансовите директори нямат планове да развиват култура на управление на корпоративните разходи в близко бъдеще. Други 31 процента имат определена рамка, 41 процента са в процес на установяване на такава, а 25 процента възнамеряват да се фокусират върху това през следващите 12 месеца. Сред тези, които вече са установили политики, 49 на сто съобщават за подобрен финансов контрол, както и за подобряване на печалбата (41 процента) и увеличаване на отчетността (38 процента).
istock
Чрез използване на усъвършенствани инструменти, заедно с добре дефинирани политики за управление на корпоративните разходи, компаниите могат да преодолеят оперативните пропуски, да отключат финансов потенциал, да спестят време и да стимулират устойчив дългосрочен растеж, посочват от "Пейхоук".
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase
Коментари
0