Четири са възможните сценарии за развитието на света след коронакризата, показва проучване центърa за маркетингови иновации на BNP Paribas Personal Finance и подразделението за проучвания на банката.
 
Те предвиждат големите международни компании да генерират огромно влияние в ежедневието ни, животът на хората да бъде подложен под мащабно наблюдение, да бъде стимулирано локалното мислене чрез изграждане на икономическа и социална независимост и да бъде установено отговорно потребление с фокус върху дългосрочната грижа за бъдещето на планетата.

Не е изключено в следващите няколко години да станем свидетели и на смесица от някои от сценариите.
 
Първият възможен сценарий тласка печалбата на водещите търговци на дребно нагоре, което предполага брандове да действат по-отговорно. Този сценарий облагодетелства големите компании и ръста на онлайн потреблението.
 
Според втория сценарий се предвиждат средносрочни мерки, базирани на законодателство, които могат да бъдат комбинирани успешно с действията на правителствата.

Това вече се случва благодарение на големите технологични компании в Китай, първата страна засегната от кризата. Много вероятно е това да бъде приложен и в западните държави, имайки предвид нарастващото влияние на променящи правилата лидери като Google, Amazon, Facebook и Apple.
 

istock
istock

Третият сценарий поставя акцент върху всичко, което е локално. Идеята е да се намали влиянието на глобалната свободна търговия и да се изгради форма на икономическа и социална независимост, което включва засилване на местния стокообмен.

Това предполага локалните общности да имат известно ниво на автономност. Вече отчасти наблюдавахме това със затварянето на границите и необходимостта от самостоятелно задоволяване на нуждите на различните държави.
 
Четвъртият сценарий е с дългосрочна визия. Той поставя под въпрос самата идея за досегашното развитие и растеж на всяка цена. В основата на този сценарий е общественият дебат, докато останалите три се основават на спешност на мерките.

По-дълбока рецесия през тази година очаква ЕК

Този сценарий би могъл да осигури насока за справяне със структурна криза, за чието разрешаване се разчита на колективни действия, съвместими с идеята за устойчивост на живота на Земята.

В същото време проучването потвърждава, че европейците, включително и българите, са готови да потребяват по-отговорно и по-често да купуват локални продукти, което кореспондира директно с последните два сценария.
 

istock
istock

68% от българите заявяват, че сами са решили да потребяват отговорно. Този показател е близък до средния за ЕС. Най-много хора приемат отговорното потребление като кауза в Португалия – 83%. Друг интересен факт е, че 92% от българите се определят като отговорни потребители.
 
Потреблението на локално произведени продукти е стъпка към по-отговорно потребителско поведение за 54% от българите. В това отношение ние сме на втора позиция в ЕС заедно с Португалия и сме след Италия с 60%. Потреблението на местни продукти е от най-малка важност за хората в Белгия (23%).
 
В България 40% от хората очакват, че отговорното потребление и защитата на околната среда ще бъдат наложени със закони. В дългосрочна перспектива повечето европейци смятат, че отговорното потребление ще бъде наложено от самите потребители.

В България обаче само 25% от хората споделят увереността, че потребителите ще променят навиците си сами.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg