Здравноосигурените граждани задължително ще бъдат уведомявани по електронен път за извършените спрямо тях медицински дейности. Това предвиждат изменения в Закона за здравното осигуряване, внесени от Божидар Божанов и група народни представители от „Продължаваме Промяната – Демократична България“. Целта е гражданите да бъдат постоянно и напълно информирани за реализацията на техните здравноосигурителни права и да се ограничи източването на средства от НЗОК, като ефективно се докладват отчетени, но неизпълнени дейности.
 
Всеки осигурен трябва да получава по електронен път уведомление за всяка отчетена пред Касата дейност по неговото лечение или извършена му дентална услуга или за отпуснати за него   лекарства. Такова уведомление той трябва да получава и ако става дума за неговите деца или гражданин, на когото е попечител.
 
Уведомленията могат да бъдат чрез кратки есемес съобщения, по електронна поща, чрез стандартни чат-приложения, както и през приложението еЗдраве, в случай, че осигуреното лице е активирало такова.

Как да влизате в здравното си досие през телефона

Проектът предвижда нови инструменти за контрол при използване на възможностите на данните, които се въвеждат в реално време в информационната система на НЗОК относно извършваните от тях дейности. Контролните органи на НЗОК следва да имат достъп до данните относно извършваните от посоченото в заповедта за проверка лечебно заведение. Това ще позволи Касата за проследява дейностите, подобно на органите на НАП, пише в мотивите към проекта.

Друга промяна предвижда здравноосигурените граждани да не са длъжни да носят документи на хартия в поликлиники, аптеки и болници, за да си упражняват правата по НЗОК и работещите по договор с нея.
 

istock
istock

Лечението в болница, извършваните лечебни и дентални процедури и отпускането на лекарства по НЗОК трябва да бъдат удостоверявани електронно в реално време, за да може контролните органи на Касата да извършват по-ефективни проверки и да се пресече практиката на фалшиви хоспитализации и други начини за източване на обществени пари.
 
Със законопроекта се предлага и отпадането на здравноосигурителните книжки и на други  документи, понеже няма нужда информацията от електронните регистри да се дублира и на хартия и да се създава неудобство на гражданите и да се прави ненужен разход. Здравни книжки повече няма да се издават, но наличните може да продължат да се ползват по желание. 

 За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase