Като здравноосигурен в друга държава-членка на ЕС, за да ползвате медицинска помощ при временен престой в България (ваканция, екскурзия, кратко посещение), трябва да разполагате със съответния документ доказващ, че сте здравноосигурен.

1. За спешни и неотложни медицински ситуации или при обострени хронични болести - валидна европейска здравноосигурителна карта (ЕЗОК), издадена от чуждата здравноосигурителна институция. Тази карта има за цел покриването на медицинската услуга. Картата се приема само в болници и лекарски практики, които имат сключен договор с НЗОК.

За какво може да ни вземат пари при престой в болница

Дали състоянието е спешно или неотложно се определя от лекуващия лекар. Той  /лекуващият лекар/ преценява обема и вида на необходимите спешни медицински услуги, които следва да се предоставят на пациента срещу валидна ЕЗОК. Според Европейските регламенти, ЕЗОК не е предвидена за провеждане на планирано лечение, диагностика и/или изследвания извън компетентната държава по осигуряване.

istock
istock

2. За планирано лечение или планирани медицински процедури, може да кандидатствате в чуждата здравноосигурителна институция за издаването на формуляр S2. Това е официалният формуляр, който се издава при планирано лечение. Съществува и възможност да заплатите медицинската процедура или услуга, като с оригиналните финансови документи /фактури и касови бонове и др./ имате право да кандидатствате за възстановяване на направените разходи след завръщането Ви в страната, където се осигурявате.

Кога всеки ще има достъп до електронното си здравно досие

За да проверите Вашия документ НЗОК е разработила специална електронна услуга.

Запомнете: Вашият най-важен идентификатор във всички издадени Ви медицински документи следва да бъде осигурителният Ви номер, вписан във формуляр S2.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase