Предвид, което всеки един българин, който получава среден доход, ако се осигурява на него в бъдеще ще получи близка до минималната пенсия. Какъв е интересът му да се осигурява на реалния си доход. Това заяви в “Нашият ден“ по БНР Щерьо Ножаров, икономист, преподавател и икономически съветник от Българската стопанска камара.
“Лично за мен крие много сериозни рискове. На първо място говорим за увеличаване на минималния размер на пенсията, минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст.
Според мен там е основният риск. Може да се каже, че той е капката, с която чашата прелива, защото в годините в пенсионния модел са правени много хаотични реформи и към момента той е много деликатен, посочи икономистът.
По думите му в сегашната актуализация на бюджета въобще поставя под въпрос запазването на съществуването на настоящия модел на пенсионно-осигурителна система.
Дори в момента тя е досубсидирана от данъци в размер на около 50%. 50% в пенсионно-осигурителния модел идват от субсидии от данъци. Ние плащаме два пъти. Веднъж с осигуровки, веднъж с данъци.
В публичния дебат не се взема предвид, че трябва да добавяме и осигуровките на държавните служители. Те се поемат от бюджета. При което този процент на досубсидиране с данъци в системата стига 60%, обясни още той.
istock
По думите му излиза, че осигурителният принос в него ще бъде незначителен – около 30-35%. И започваме да говорим за съвсем друг тип пенсионно-осигурителна система, базирана върху финансиране от данъци. Това е огромният риск на приетото решение.
Има диспропорции в пенсиите
Тук не коментирам тези допълнителни, антикризисни 120 лева. За мен основният проблем е скъсяването на разликата между минимална и средна пенсия с отскока, който е директно от 300 на 370 лв. и сегашното състояние на системата, която е дофинансирана от данъци, каза Ножаров.
istock
Според мен ще подлежи нов дебат и за реформата. Имаше няколко предложения – преизчисляване спрямо референтна година 2018. Имаше едно и по отношение на 2019 г.
Трябва стратегически дебат за този модел, тъй като в годините са предприемани хаотични действия, допълни икономистът. И уточни, че според него животът на това решение е до 25 декември, когато би следвало да се проведе един сериозен дебат, който да е свързан с бюджета за 2022 г.
Реалното увеличение от 2022 г. няма да е с 12,5%, а реално с 18% заради прилагането на т. нар. швейцарско правило, при което имаме ежегодна актуализация, която е около 5,5-5,6%.
Кумулативното увеличение за 2022 г. като натиск върху бюджетните разходи ще е с 18%, което реално ще доведе до финансова тежест за бюджета не за 1,3 млрд., а за 19,9 млрд. Ако запазим добавките от 120 лева – става 2,5 млрд. за 2022 г., каза Ножаров.
istock
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
4