От всички категории безалкохолни напитки, които се предлагат на пазара в България, единствено студеният чай успява да отбележи ръст на продажбите през първото тримесечие на 2011 г. на годишна база. Това сочат последните данни, изготвени от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки.

Докато студеният чай бележи 6% ръст на приходите на продажбите, общо за безалкохолните продукти продажбите се свиват с 5% на годишна база за първото тримесечие.

Най-сериозен е спадът в продажбите на натурални сокове – с 11%, или с 2 млн. литра по-малко, отколкото през първото тримесечие на 2010 г.

При бутилираната минерална вода спадът е 4%, при газираните напитки 7%, при енергийните напитки 5%.

Но от Асоциацията на бранша заявяват оптимизъм – продажбите продължават да спадат, но спадът се е забавил. Още от началото на 2010 г. се наблюдава свиване на консумацията на безалкохолни напитки от страна на българина. Ако през първото тримесечие на 2010 г. спадът в консумацията е бил 7%, сега той е 5%, тоест с 2 п.п. по-малък.

За първото тримесечие на 2011 г. общото потребление на безалкохолни напитки се равнява на 272 милиона литра. 62% от всички напитки, които се продават на българския пазар, са безалкохолни.

Според Милчо Бошев, председател на браншовата организация, оптимистичната прогноза, която може да се направи за 2011 годината е потреблението на глава от населението да остане на нивото от предходната година, или 212 литра.