България е сред водещите производители на лавандула в света. През този сезон цените на етеричното масло ще се покачат значително, но българските производители не виждат в това повод за особена радост – пише AFP. Ръстът в цените на лавандуловото масло се дължи на ограничаване на производството, което от своя страна може да накара козметичната индустрия в бъдеще да се ориентира към други култури.
Собственикът на дестилационна инсталация Филип Лисичаров обяснява пред френската информационна агенция, че тенденцията за поскъпване на лавандуловото масло е трайна. За последните 3 – 4 години цената на лавандуловото масло е скочила тройно.
Франция е традиционен лидер в производството на лавандулов екстракт, но в последните години добивът там се срина. Това позволи на България да излезе начело в света в отглеждането на тази ценна култура и съответно в производството на лавандулово масло.
Според Лисичаров, България сега е водещият световен производител на лавандула и изнася продукция дори за самата Франция. Лисичаров е собственик на компанията „Еньо Бончев Продакшън“ ООД, която по думите му е сред най-големите износители в България.
Франция е най-голям пазар за българската лавандула, изнасяме лавандулово масло също и за Германия, Швейцария и САЩ.
В Казанлъшката долина редиците със засята лавандула стигат докъдето вижда окото. В средата на лятото, когато е най-горещо и затова добивът на лавандулово масло е най-голям, хиляди работници внимателно събират лилавите цветове, които трябва да се смачкат с крака и дестилират в рамките на 24 часа – разказва AFP. Новият сезон за прибирането на цвета на лавандулата започна миналия петък.
Високите цени на продукцията обаче не винаги са добри новини. „Притеснени сме от общото състояние на производството на лавандула в света. Имаше драстичен срив в продукцията през последните години“ - казва Пламен Станковски, мениджър на „Булаттарс Продакшън Къмпани“ ООД, друг голям производител.
Ръстът на цените и спадът на продукцията заради неблагоприятните климатични условия, както и болестите по растението, вече карат козметичните компании да търсят заместители на лавандулата. Производителите се страхуват, че лавандуловото масло ще престане да се търси.
„Твърде високите цени постепенно ще извадят нашия продукт от рецептите“, счита Станковски. Според него, секторът няма нужда от рекордни, а от реалистични цени, каквито според него са 80 до 100 евро за килограм.
Лавандуловото масло се използва за направата на парфюми, както и в масовата козметична промишленост например за шампоани, сапуни, пасти за зъби. България е по-известна с другата си етерична култура, маслодайната роза, чието масло е 50 пъти по-скъпо и е истински продукт на лукса.
Засега България няма конкуренция в света, след като производството във Франция спадна толкова рязко. „Пазарът е гладен за лавандула“, твърди Лисичаров. Но и той отбелязва, че клиентите му вече си търсят заместители.
Димитър Кунов, който оглавява държавната лаборатория за тестване на етерични масла, предупреждава, че недостатъчното предлагане може да вдигне цените през този сезон над 100 евро за килограм.
През 2010 г. в света са произведени около 80 000 – 90 000 килограма лавандула. България и Франция заедно са произвели две трети от това количество, или по около 30 хил. килограма всяка.
Но тези количества са малки в сравнение с резултатите отпреди 6 – 7 години, когато само България е можела да експортира 90 000 килограма годишно.
Други страни, в които се произвеждат по-значителни количества лавандула са Украйна, Молдова, Грузия и Китай.
Коментари
0