Пътувайки все по-свободно по света, се сблъскваме с различни обществени порядки, които трябва да спазваме в отделните държави, за да оставим добро впечатление. Изборът на бакшиш е една от тях, съобщава Нова телевизия.

“Колко” да дадем, за да не получим убийствен поглед от намръщен сервитьор?

Това е въпросът, който си задават голяма част от онези почти 100 милиона души, които посещават Франция всяка година.

Всъщност в Париж изобщо не сте длъжни да оставите бакшиш. Таксата за обслужване е включена в сметката, а сервитьорите имат твърда заплата. Затова вероятността да ви погледнат накриво защото сте оставили точна сума е по-малка, в сравнение с други държави, но определено ще получите усмивка дори за бакшиш от няколко цента.

Разбира се, значение има и категорията на заведението, което сте избрали. Без бакшиш или подобаващо висока сметка на луксозно и популярно място – най-вероятно няма да получите следваща резервация.Бакшишът само в джоба на работника: Великобритания ще приеме специален закон

Какви са правата ни при посещение в заведение или хотел

Екипът на NOVA посети една истинска институция във Франция – един от най-популярните ресторанти за морски дарове, чийто управител е българин. Питате ли се всеки път колко бакшиш трябва да оставя? Въпросът първи си задават английските аристократи още през 17 век. В миналото, монети върху масата оставял всеки, който желаел да бъде обслужен с предимство. Днес изборът и сумата зависят от културата и удовлетворението на клиента, а на много места бакшишът е почти задължителен.

istock
istock

"Всички работят за бакшиш. Това всъщност е целта на всеки сервитьор. Нормално е, защото заплатите не са толкова високи. Стандартни са като за тук, но все пак бакшишът, особено на места като нашата институция, може да докара с 50- 60% в повече върху заплатата и тогава тя определено става хубава", твърди Пламен Гайдарски, управител на ресторант за морски дарове в Ница. 

Пламен Гайдарски е управител на един от най-популярните ресторанти за морски дарове в Ница. Институция в бранша, с почти 120- годишна история, заведението привлича посетители от цял свят. "Имаме много азиатци, те обожават морските дарове и характерно за азиатската клиентела е, че там не практикуват бакшиш. Там бакшиш няма. Случвало се е да имаме дни когато те са 50 процента от клиентелата и сервитьорите, честно казано не са доволни, но все пак трябва да приемаме хората с усмивка", разказва той. 

Повече по темата гледайте във видеото.