Това заяви в интервю за БГНЕС Пейо Майорски, председател на Асоциацията за защита на потребителите.
Скок в заемите, отпуснати от небанковите кредитни институции, отчитат от БНБ. В същото време рязко нараства процентът на необслужените бързи кредити. За първите девет месеца на 2024 г. те са малко над 14% или над 404 млн. лева, показва статистиката на Централната банка.
Според Майорски причините за това нарастване са две. Първата е в агресивната реклама, която обещава достъп до кредит, дори ако имате лошо кредитно досие. Втората е в увеличаването на доходите на значителни групи от населението, особено в държавната администрация.
„Това е предпоставка хората да си мислят, че имат по-голяма платежоспособност и да теглят този тип кредити. Нашата асоциация ги съветва да не бързат и ако имат възможност да се обърнат към банките, да го направят, защото дори при взимането на заем с кредитна карта, лихвеният процент е няколко пъти по-нисък, отколкото при бързите кредити“, посъветва Майорски.
Иначе най-некоректната практика остава скритите правила в общия договор при взимането на подобни заеми. „Колкото и да се опитват институциите явно нямат капацитет да променят това. Бързото подписване на договора пречи да се запознаете с правилата. Всъщност този, който ви предоставя заема, е задължен да ви запознае с тях, но за съжаление не го прави, защото за него е по-изгодно да ви даде парите“, предупреди експертът и посъветва: „Основното правило е не да вземете заем, а да сте наясно как ще го връщате“.
КЗП с колективни искове срещу фирми за бързи кредити
Затова обаче е необходимо въвеждането на финансово образование още в училищата - нещо, за което настояват и от Асоциацията за защита на потребителите.
„Част от населението си позволява от заплата до заплата да живее на бързи кредити. Това е резултат от ниската финансова култура, която имаме. Статистиките показват, че бързите кредити не се теглят само от крайно нуждаещи се. Все повече млади, работещи хора, с образование се възползват от бързите кредити. Това е явление да получим дадения продукт или услуга сега на всяка цена, включително и забавленията без да се мисли за финансовите последици“, отбеляза Майорски.
istock
„Законът за колекторските фирми беше приет на първо четене преди две правителства, но с разпадането на „сглобката“ остана някъде под черджето на някое бюро. Не се предприемат никакви действия и по Закона за физическия фалит. Време е да се защитят както потребителите, така и бизнесът, който предлага такъв тип услуги“, смята експертът.
Той призова към бдителност и разумност. „Моят и на Асоциацията за защита на потребителите съвет е нека да бъдем по-бдителни, да бъдем по-внимателни с финансите, които разполагаме и да ги разпределяме правилно, защото това е начинът за успех“, заяви Пейо Майорски.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase
Коментари
0