По думите му най-обичайната причина за теглене на бърз кредит е покупката на техника, като това е случаят на 38 на сто от потребителите. На бързи кредити за ремонтна дейност разчитат 36 процента от потребителите. Според проучване на агенция "Тренд" по поръчка на АОНК потребителят на бързи кредити за покупка на техника най-често отговаря на следния профил: мъж на възраст между 30 и 50 години, с висше образование, живеещ в областен град. Кредити за ремонти се вземат поравно от мъжете и жените със средно образование, живеещи в столицата и в селата. Малко над една четвърт от потребителите на този тип услуги (27 на сто) ги използват за покриване на битови нужди.
Това е най-честата причина за кредит сред етническата група на ромите.
Сред групата на най-младите до 30-годишна възраст най-честата причина за теглене на кредит е заплащането на почивка или пътуване. 13 на сто от потребителите на бърз кредит го вземат, за да финансират друг заем. Същият процент вземат бързи кредити за финансиране на семейни празници - сватби, балове, кръщенета, каза експертът.
По думите му българите търсят небанково кредитиране, защото го получават бързо. 83 на сто от потребителите на тази услуга я използват именно заради бързината. За 49 на сто водещият фактор е удобството.
istock
Има ли ръст на лихвите при бързите кредити
Лихвата при потребителското кредитиране е законово регулирана и ограничена от Закона за потребителския кредит. Покачване на лихвата над определения праг е незаконосъобразно и отговорните компании, регистрирани да извършват тази дейност, се движат стриктно в допустимите граници, твърди Цветанов.
Нова схема: Мними посредници предлагат съдействие за кредити от банки
Измами с бързи кредити
Оказва се, че социалните мрежи са изключително опасно място за търсене на потребителско финансиране. Често потребители се свързват с кредитори, за които няма данни за регистрация в БНБ, няма линк към сайт или пък изобщо нямат официален сайт, който съдържа изискуемите данни и информация за кредитора. Не се предоставя и задължителната преддоговорна информация, която е и най-ценна за потребителя и му позволява вземането на информирано решение.
Обикновено измамниците използват сайтове за малки обяви (онлайн пазари) с цел кражба на лични данни или финансова злоупотреба. Почти винаги типологията на тази измама е в искане да се плати авансово някаква такса от клиента на каса на платежна институция. Това не е практика и потребителите трябва да не заплащат предварителни такси, каза още председателят на Асоциацията за отговорно небанково кредитиране
istock
Той посъветва потребителите да проверяват всяка съмнителна информация. Например предлагани услуги от името на някоя компания да верифицират през сайта на тази компания, да проверяват нови компании за удостоверение за вписване в изискуемия регистър на БНБ. Законът съдържа цял списък от изисквания за сайтовете на компаниите. Също така следва да се избягват обяви, които изискват предварително заплащане на такси за отпускане на кредит. Особено съмнителни са и гръмки обещания от типа "Отпускане на пари с лошо ЦКР и без проверки!".
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase
Коментари
1