Асоциация „Активни потребители“ е подала сигнали срещу 9 /девет/ банки за нарушения за предоставяне на информация за ипотечните кредити. Такива нарушения се установиха след проучването ни „Колко достъпна е информацията за ипотечните кредити?“, което разгледа в дълбочина дали банките спазват Закона за кредитите за недвижими имоти за потребителите.
 
Банките са задължени да предоставят Обща информация с цел да се дадат основни насоки на потребителя за вземане на информирано решение при получаване на кредит за недвижим имот. Те също така трябва да предоставят достъп до Общите условия, при които отпускат ипотечни кредити, напомнят от асоциацията.

Крият ли информация банките за кредитите, които отпускат

По нейни сигнали проверката на Комисията за защита на потребителите установи, че четири банки не са предоставили тази задължителна информация. Това са Инвестбанк и Интернешънъл Асет Банк, които не са предоставили на своята интернет страница обща информация за ипотечните кредити. Тексим Банк пък не е осигурила достъп до общите условия за ипотечни кредити, а Алианц Банк не е изпълнила и двете задължения за обща информация и общи условия за ипотечните кредити.

Към момента КЗП е извършила проверка на 7 от 9-те сигнала, като не е констатирала нарушение от Обединена Българска Банка, Токуда Банк и Юробанк (Пощенска банка) за липса на общи условия за ипотечни кредити на интернет страниците. Остават да бъдат проверени ПроКредит Банк и Централна Кооперативна Банка.
 

istock
istock

Ефектът от сигналите             
 
Санкцията за липса на Обща информация за ипотечните кредити е в размер между 5000 и 10000 лева, а санкцията за липса на Общи условия е в размер на 10000 и 20000 лева.
 
Банките ще бъдат принудени да предоставят задължителната информация за ипотечни кредити на своите интернет страници на достъпно място за потребителите. Това ще помогне за вземане на информирано решение при  получаване на кредит за недвижим имот и ще повиши прозрачността между различните условия на банките.
 
Сигналите и жалбите до отговорните институции са силен инструмент, който трябва да бъде ползван от потребителите. Има смисъл и от нас зависи да бъдем обществено отговорни, когато срещнем нередност да сигнализираме съответните органи. Ако считате, че някой търговец върши нещо нередно – сигнализирайте Комисията за защита на потребителите или пишете на bnap@bnap.org.

 За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase