Начисляването на такси и комисиони, свързани с усвояване и управление на кредитите са най-честите нарушения в договорите и общите условия за предоставяне на заеми на физически лица. Това показват проверки на Комисията за защита на потребителите през последните 5 години.

Други нарушения на фирмите за бързи кредити са неясните критерии за обявяване на предсрочно погасяване, както и начисляване на такси и комисиони за същите, извън законоустановените.

Освен това банките често дават кратки срокове и невъзможни условия за осигуряване на поръчител.

През 2020 година по Закона за потребителския кредит са извършени 292 инспекции. Издадени са 29 наказателни постановления за санкции.

От 2016 г. до сега са анализирани общите условия на 57 небанкови финансови институции и е установено наличието на неравноправни клаузи. След направените препоръки от КЗП за отстраняването им 45 от дружествата се съобразиха с тях.

Нова измама с евтини кредити

През последната година към 3 дружества от сектора са изпратени препоръки за отстраняване на неравноправните клаузи и се очаква тяхното становище. За други 9 дружества КЗП е инициирала завеждане на колективни искове за прогласяване нищожността на неравноправните клаузи от компетентния съд.

istock
istock

Комисията периодично анализира клаузите в потребителските договори и общите условия на всички икономически оператори - финансови (банкови и небанкови) институции, туроператори, застрахователи, пощенски оператори, телекомуникационни компании и др.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg