Според закона, в периода от 15 ноември до 1 март автомобилите трябва да са със зимни гуми или с такива с минимална дълбочина на протектора 4 мм.
Изборът на зимни гуми е едно от най-важните решения, които всеки шофьор трябва да вземе, считат експертите.
Oт Асоциацията на производителите, вносителите, търговците и вулканизатори на гуми напомнят, че зимните гуми не са само за сняг.
Защо трябва да ги поставяме?
Брюксел забранява автомобилите
Материалът, от който те се изработват, променя качествата си според околната температура. При ниски температури каучукът става по-твърд и сцеплението с пътната настилка намалява, информира изпълнителен секретар на Асоциацията Стоян Панчов.
istock
"Зимните гуми имат специална рисунка, която оказва голямо влияние за сцеплението на гумата според състоянието на пътната настилка. Гумата е контактът между автомобила и настилката. Каква ще бъде сигурността на пътя до голяма степен зависи от правилния подбор на гумите. Грешно е мнението, че зимните гуми са само за сняг.", уточнява още експертът пред БНР. По негови думи, зимни гуми е препоръчително да се използват при температури под 7°С, независимо дали има сняг или не. Летните гуми имат най-добро сцепление при температури между 10 и 30°С, а зимните - между 0 и -20°С.
Специалните гуми за периода са с по-едри ламели на прокетора, по-тежки и по-стабилни са от летните гуми, имат по-добре оформен и по-едър грайфер, което постига по-добро сцепление с пътя и по-голяма стабилност на автомобила.
Гуми менте заливат пазара у нас
Чecтo cрeщaнa грeшкa e зaлaгaнeтo нa зимни гуми, кoитo нe рaзпoлaгaт c нeoбхoдимитe кaчecтвeни хaрaктeриcтики зa гaрaнтирaнe нa нoрмaлнoтo придвижвaнe при тeжки уcлoвия.
Как да изберем подходящите гуми?Специалистите от световната компания, произвела първата зимна гума, съветват да подменяме гумите след шест години активно ползване. От там препоръчват, че е по-добре евтина зимна гума, отколкото лятна гума през зимните условия, като още по-лошо е да се използват гуми втора употреба.
istock
Според експертите в бранша всичко зависи от от пробега, който автомобилът изминава. Ако се движи постоянно, натоварен е, или в рискови условия, в него трябва да се инвестира в гуми от висок клас. Те реализират по-добри възможности и качества по отношение на зимните условия, имат специален състав на каучука. Производителите на гуми предлагат и среден клас гуми, както и нискобюджетни.
Спорен е въпросът за т.нар DOT - нещо, което привлича доста купувачи.
Как се правят пари от стари гуми?
DOT кодът (идва от Department of Transportation) е означение на гумата, която съдържа специфична информация за производството на тази гума, къде и кога е произведена.
Производителите на гумата гарантират, че гумата запазва своите свойства за срок от 10 години.
Кога да се смени една гума зависи най-вече от това каква е дълбочината на единия протектор - това се отнася най-вече за зимните гуми. През зимата дълбочината на протектора осигурява най-важния показател - спирачния път.
"Някои автомобилисти смятат, че е удачно да се поставят две зимни гуми, обикновено на предните колела. Това поражда риск, особено при завои, защото когато предните са зимни, те имат по-високо сцепление спрямо задните. Задницата може да се завърти. Напоследък има изменения в определенито за зимна гума - считаше се, че това са гумите M+S, но от 2012 година насам регламентът на ЕС определи, че зимна гума е 3PMSF или както я наричаме - снежинката с трите върха. Това е гаранция, че гумата отговаря на изискванията. Независимо колко е стар автомобилът, колко често се използва, той трябва да е оборудван със зимни гуми", обръщат внимание от бранша.
Съветите към шофьорите са винаги да проверяват състоянието на гумите, да ги преглеждат за дефекти и износване, да следят какво е налягането в тях.
С 300 лева колата влиза в зимен режим
Oт Асоциацията на производителите, вносителите, търговците и вулканизатори на гуми апелират водачите на МПС, ако се движим през ранните часове, когато температурите вече са ниски, под 7°C дори, да сме с подходящи гуми за тези температури. Да не изчакваме застудяването и падането на сняг, за какъвто сочат прогнозите към края на тази седмица.
Изследване сочи, че зимната гума спира на 25-тия метър, докато лятната ще спре чак на 53-тия - два пъти по-голямо разстояние.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
1