Много клиенти влизат в процеса по покупка на дом, фокусирани върху продажната цена на имотите и остават изненадани, когато в процеса по прехвърляне на имота се сблъскат с непредвидени разходи.
Продажната цена далеч не е единственият разход, за който трябва да сте подготвени, коментират от портала за недвижими имоти enoti.bg.
Изключвайки цената на жилището, която обикновено може да бъде финансирана до 85-90% от ипотечен кредит, купувачът трябва да вземе предвид други три основни типа разходи.
Как ни обременява ипотеката като длъжници
Първата и най-голяма част от тях, с която повечето клиенти не са запознати, са разходите за прехвърлянето на имота. Те се плащат при нотариуса в деня на сключването на договора, за влизане във владение на собствеността. Основният разход при нотариуса е местният данък към държавата, който е в размер на 3% от цената.
Останалата част от разходите се допълват таксата на нотариуса, който изповядва сделката, обикновено в размер около 0,30-1%% в зависимост от цената, както и таксата за вписване на имота в Агенцията по вписванията, която е в размер на 0.1%. Например за имот с цена 250000 лева, разходите при нотариуса биха били около 9000 лева.
В голяма част от сделките тази немалка сума се поема изцяло от купувача, въпреки че според чл.186 от Закона за задълженията и договорите нотариалните такси при продажбата на недвижими имоти, се заплащат от страните по равно. Много хора не знаят това и изпускат възможност да намалят разхода си, разказват от musketari.bg - нова платформа, която помага на купувачите да не похарчат и лев в повече при покупката на имот с ипотека.
Вторият разход, който съпътства покупката на имот, е таксата за агент по недвижими имоти. Стандартно комисионната за брокера е 3% без ДДС от цената на жилището. Услугите на брокер за недвижими имоти не са задължителни, но много клиенти плащат за тях, дори когато нямат свои брокер, а в процеса на оглеждане на имоти са се сблъскали с брокера на продавача. В такива моменти можете да договорите и по-ниска комисионна, защото брокерът не е участвал активно във вашето търсене и ще вземе и сума от продавача.
Нови изисквания към жилищата ще ги оскъпят
Ако покупката на имота ще бъде финансирана от банка, което е валидно за 6 от 10 сделки на пазара в момента, под внимание трябва да се вземат и банковите разходи. Едно от нещата, за което плаща клиентът когато тегли кредит е пазарната оценка на имота, която варира от 120 лева за апартаменти без гараж до 300-400 лева за къща.
Разходът за усвояване на кредита се определя от тарифата на банката и може да бъде фиксирана сума между 60 и 100 лева, а за някои банки е процент около 0.25% от размера на кредита. Важно е да се има предвид, че таксата за усвояване се заплаща след като кредитът е одобрен.
За разлика от дотук споменатите разходи, които са еднократни, таксата за застраховка на имота се плаща всяка година и е между 0.10 и 0.14%, като в някои банки се изчислява от размера на кредита, докато в други е от цената на имота.
Какво да имате предвид, ако купувате ново строителство
Не рядко виждаме купувачи, които се губят в морето от термини и проценти, а и самата информация не е представена в лесен за възприемане вид, разказват от musketari.bg.
Платформата се е заела с мисията никой в България да не плати и лев в повече за имота си. Наскоро пак имахме случай на клиент, който беше на път да вземе грешно решение. Той имаше оферта от банка със сравнително висока лихва, но всички останали разходи се поемаха от банката и бяха “безплатни” за клиента. Но понеже той гледаше само лихвите, беше на път да избере друга оферта с ниска лихва, но далеч по-високо ГПР (или общо оскъпяване).
Важно е да разглеждате офертите за ипотека като комплекс от условия, а не да се фокусирате върху един единствен елемент в тях или да работите с професионален консултант, който да направи този анализ за вас, съвестват от musketari.bg.
Коментари
1