Пазарът на търговски имоти няма как да достигне обема от предходната година заради ограниченото предлагане на първокласни активи. Причината е, че миналата година беше рекордна по обем инвестиционни сделки с търговски площи, отчитат от Cushman & Wakefield Forton.
Пазарът в момента е подчинен изцяло на желанието на новите собственици да затвърдят пазарните си позиции. Според анализа на имотната компания, растящите доходи в страната са следвани от нарастване на потреблението, което е ключово за развитието на пазара на търговски площи.
„Не виждаме интерес от страна на нови инвеститори, затова очакваме доходността по сделките да се запази около 7% с тенденция плавно да намалява през следващите месеци”, пояснява Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton. По думите му в по-дългосрочен план тази тенденция едва ли ще се запази предвид покачването на лихвите и поскъпването на финансовия ресурс.
Пазарът на наеми през първите месеци на годината остава сравнително активен. Благодарение на положителната икономическа перспектива в страната, много търговци считат настоящия момент за подходящ за разширяване на търговските си обекти.
София и големите градове, останаха във фокуса на водещите компании в сектора на бързооборотните стоки, вериги спортни стоки, модни брандове в ниския и средния ценови клас и продуктите за здраве и красота. Интересът на наемателите кореспондира с амбицията на наемодателите да подобрят позиционирането си на пазара. В резултат, редица големи откривания бележат първите три месеца на 2018 – Billa и Douglas в Bulgaria Mall, 5 нови бранда от групата на LPP в Sofia Ring Mall и dm дрогерие в Mall Plovdiv.
„Наемите на първокласни площи – в търговските центрове и търговски улици в София се движат плавно нагоре поради липсата на ново предлагане.”, коментира Иван Граматиков.
Средният наем на магазин с площ между 100 и 200 кв. м. на добра локация в центъра на София е 50 евро/кв. м. В търговските центрове той е около 32 евро/кв. м. Реалната запълняемост в добре представящите се обекти е почти 100%, става ясно още от анализа на фирмата.
За разлика от столицата, в другите големи градове в страната, предлагането на търговски площи се увеличава. През втората половина на годината се очаква да отворят Delta Planet Mall във Варна и Plovdiv Plaza в Пловдив. И в двата града вече има по два работещи мола и откриването на трети ще е предизвикателство. Планове за разширение на Galleria Мall в Бургас, обявиха и от Burgas MAS Real Estate.
От Cushman & Wakefield Forton очакват през 2018 фокусът на инвеститорите да се измества към офис площите. Това обаче ще отвори врати за разширяване на различни групи наематели, като например кантини, банкови клонове, фитнес зали, кафетерии, модерни форми на магазини за книги и места за културни срещи и събития.
Коментари
2