Общите отдаваеми площи в молове в страната в края на септември възлизат на 735 000 квадратни метра, показва анализ на Forton.

През третото тримесечие влезе в експлоатация един търговски център в Бургас, с което морският град зае първото място по търговска площ на хиляда жители - 466 кв.м.

Общо за България търговските площи на хиляда души достигнаха 101 кв.м, което все още е значително под средноевропейските 260 кв.м на хиляда.

До края на 2014 година се очаква откриването на общо четири нови търговски центъра. Търговските площи ще нараснат с 19% до 119 кв.м на хиляда жители. 

От градовете, в които има молове, София все още е в долната половина на класацията. На последно място е Плевен, където търговската площ на хиляда души е 97 кв.м, по-малко от средното за страната.

През третото тримесечие базовият наем на най-добрите магазини с площ 100-150 кв.м в търговски центрове намалява с 11% до 24 евро на кв.м месечно в сравнение с предходното в София. Отчасти спадът е предизвикан и от това, че следващите проекти ще бъдат разположени в по-отдалечени от центъра райони на града. Друга причина е очакваното завършване на няколко мола почти едновременно. 

С около 10% намаляват и наемите за площите в диапазона 100-150 кв.м в търговски центрове в другите големи градове, като те се движат в коридора 16-18 евро на кв.м месечно в зависимост от града. За разлика от столицата обаче сделките са по-малко и не е изключено спадът да продължи, особено на пазари, където предлагането е голямо.

Наемът за топ помещенията от 100-150 кв.м по бул. „Витоша“ остава стабилен на ниво 40 евро на кв.м месечно.