Общата площ на всички действащи търговски паркове в страната възлиза на над 355 700 кв. м, разположени в 42 обекта, показва най-новият доклад на Colliers към края на 2022 г. В резултат на силното търсене наемните нива в търговски паркове отбелязват повишение до предпандемичните си нива.

Шопинг центрове в големите градове се радват на висока заетост и показват устойчивост под натиска на постпандемичната обстановка, общата инфлация, повишението на цената на енергията и политическата нестабилност. Свободните площи в установените обекти варират между 1% и 7%. 

В София заетостта в търговските центрове остава висока, вследствие на силната потребителска активност. Няма промяна в общия обем площи, тъй като не се планират нови проекти. През разглеждания период са усвоени над 6 000 кв. м, а през цялата година – над 10 600 кв. м. Средното ниво на свободни пространства в установените проекти е 3.8%, което свидетелства за продължаващия тренд на възстановяване и растеж на сектора.

В Пловдив усвоените площи в шопинг центрове за цялата година са над 5 200 кв. м, като активността значително нарасна през второто полугодие с наемането на 4300 кв. м. от тях. Градът остава лидер по брой търговски паркове с общо 7 функциониращи.

Във Варна обемът на усвоени площи в шопинг центрове през 2022 г. е 12 000 кв. м., от които 8 700 кв. м. през последните шест месеца. Това е почти три пъти повече в сравнение с 2021 г.  Нивата на заетост остават стабилни – около 90-95%, докато наемните нива бележат ръст (24 евро/кв.м.).

По-малко свободни имоти, наемите се вдигат

Предлагането на имоти в разглеждания сегмент в Бургас е непроменено, като градът остава един от малкото областни без действащ търговски парк. Усвоените площи в двата шопинг центъра през годината са 4 400 кв. м.

istock
istock

През 2023 г. търговските паркове ще се увеличават като брой и географско покритие в страната, като се очаква пазарът да навлезе в етап на насищане. Инвеститорите в новите проекти няма да се опитват да ги реализират на всяка цена, а едва след прецизен подбор на локацията и подсигуряване на професионално развита концепция, с цел запазване на конкурентно предимство във времето. Нови обекти от този формат ще започнат своята реализация конкретно в София, а установените ще се разширяват.

Според експертите  търговците ще продължат да инвестират в продажби по множество канали (omnichannel), като интернет търговията ще има все по-голяма тежест в решението дали да се отваря нов или да запази съществуващ магазин. Това не означава изключване на физическите магазини, а синергия и допълване между различните канали.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg