Това показва анализ на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.
Наемната активност и навлизането на нови брандове у нас бяха причина за плавното увеличение на наемните цени през последните години.
Сега секторът на търговията се очертава като един от най-засегнатите от икономическия спад, наемите неизбежно ще бъдат подложени на натиск в следващите тримесечия, очакват от компанията.
В началото на 2020 г. наемът за обект от 100-150 кв.м с първокласна локация в търговски център в София беше около 40 евро/кв. м и около 58 евро/кв. м на главна търговска улица. В Пловдив, Варна и Бургас съответните нива бяха около 30 евро/кв. м, 32 евро/кв. м и 26 евро/кв. м.
„Търсенето на консенсус между наемодателите и наемателите е процес, който към момента протича строго индивидуално и е съобразен с множество фактори. Макар исканията на наемателите често да са сходни, подходът от страната на търговските центрове спрямо тях е различен.
istock
Наемателите с помещения на търговски улици, също очакват предоговаряне на условията, но там по-често собствеността не е на професионални наемодатели, както в търговските центрове, а е разпределена между множество физически лица, което допълнително затруднява преговорите.
Увеличаващият се брой изпразнени помещения в централната градска част на столицата показва, че има собственици, които не проявяват гъвкавост и отказват да отговорят на исканията на наемателите си.
Според данните на Cushman & Wakefield Forton още един фактор за предсрочно напускане на обектите по улиците са по-кратките срокове на наемните договори.
Началото на 2020-а започна с по-малък брой откривания на нови магазини в търговските центрове. След година с висока наемна активност, която повиши нивата на заетост в софийските молове до 95%, сега очакванията са с обратен знак - делът на незаетите площи през 2020 г. да се увеличи, а възстановяването да е през 2021 г.
istock
„Съвсем очаквано, експанзията и търсенето на нови търговски площи е в застой. До някаква степен, макар и силно забавени, остават плановете за разрастване на някои от бизнесите които бяха по-малко засегнати през последните месеци - хранителни вериги, дрогерии, аптеки, магазини за бързооборотни стоки в по-ниския ценови сегмент.
Ще отворят ли театрите и моловете у нас
Активността през следващите месеци ще зависи от промяната на мерките и заповедта, позволяваща отваряне на търговските обекти, както и от последващото поведение на потребителите“, допълни Иван Граматиков.
Търговците в секторите на спортните стоки, здраве и красота, мода и обувки се фокусираха върху своите онлайн магазини, опитвайки се да компенсират затруднените физически продажби. Доставките на храна също нарастват, тъй като ресторантите, кафенетата и баровете бяха затворени.
Макар и със сериозен ръст, поръчките онлайн не могат обаче да компенсират загубите от затварянето на физическите обекти.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
0