Секторът на жилищата в България се връща в стабилните си нива от периода на 2018 г. Пазарът е активен, а основният двигател на покупките на жилища сега са личните нужди, а не спекулирането със запазване на стойност или инвестиране с поемане на дълг.

Това каза Явор Костов, управляващ партньор в "Къшман енд Уейкфийлд Фортън" (Cushman&Wakefield Forton), на пресконференция, на която бе представено състоянието на пазара на недвижими имоти в различните му сегменти през погледа на компанията.

По думите на Костов тази година ще е рекордна по отношение на дълговете, поети за покупка на жилищата, защото лихвите за тази цел са най-ниски и още не са засегнати от глобалното покачване на лихвените нива. От компанията очакват лихвите да се вдигнат от сегашните около 2,5 – 2,7 на сто до към към 3,5 – 4 на сто през 2024 г. - около средата на годината или трето тримесечие.

Какво означава имотът да има Акт 16

Общото усещане е, че пазарът на жилища в страната е стабилен. Има активност и се предпочитат качествените проекти. Предлагане има, но не и свръхпредлагане, усещането е такова, защото има много вдигнати кранове, чисто визуално се строи много, един проект обаче отнема между две и три години строителство, а продажбите започват много по-рано и не виждаме да има проекти със затруднения в продажбите си, допълни експертът.


Инвестиционният пазар

Той посочи, че ефектът от покачването на лихвените нива вече се усеща и в България, особено в бизнес кредитирането, където те достигат между 5,5 и 6 на сто, като не е ясна тенденцията. Очакванията на компанията са, че до средата на 2024 г. ще настъпи пикът на лихвените нива на Европейската централна банка и Управлението за федерален резерв и после ще започне плавното има намаляване, което води до ефект от 3 до 6 месеца забава и в бизнеса.

В Европа за деветте месеца на тази година спрямо същия период на 2022 г. с близо 70 на сто е спаднала активността във всички сектори, като всички инвеститори са в изчакване за това, какъв тип активи ще има на пазара след повишаването на лихвите, как това ще се отрази на съответните сектори и къде ще има най-добри възможности за инвестиране след това.

Какви са цените на имотите в най-популярните квартали на София

В България нямаше пик на инвестициите и затова няма и срив, допълни експертът. Средният кредит, който се взима за бизнес имот, е от порядъка на 50 и под 50 на сто от стойността на имота, за разлика от 2008 г., когато нивата бяха близо 70 на сто. В този смисъл според експерта фундаменталната позиция на бизнеса спрямо 2008 г. е много по-солидна и не се очаква дълбока криза в сектора на бизнес имоти поради тази причина.

Индустриалният сектор

Индустриалният сектор е печеливш от ковид пандемията, изтъкна експертът и добави, че има тенденция на прибиране от Далечния изток на ключови производства. Заради войната в Украйна част от строителните материали поскъпнаха, повиши се и стойността на труда и според експерта инвестицията в подобен тип площи е станала по-скъпа и равнищата вече стават "на ръба на приемливото наемно ниво от потребителите". Явор Костов посочи, че свободните площи в България са в порядъка от около 1,5 на сто от общо 1,5 млн. квадратни метра, а близо 70 на сто от проектите са по задание за конкретния бизнес. 

istock
istock

Офис площите

Йоанна Димитрова - заместник-мениджър офис площи в компанията, каза, че процентът свободни площи продължава да е стабилен – малко над 16 на сто, а за следващите тримесечия и може би две години напред се очаква този процент малко да се увеличи, защото има проекти, които ще излязат на пазара - офис сгради, които в момента са в строеж, и през 2024 и 2025 г. тези проекти ще повишат процента свободни площи.

Наемателите търсят все по-качествени проекти, които са сертифицирани, допълни Димитрова. Проектите в строителство продължават да бъдат малко и все още са на нива, отчитани и през 2022 г. – под 200 000 квадратни метра, като те ще трябва да излязат на пазара следващите две до три години. В България не се очаква да има тежък срив на офисния пазар, каза Явор Костов.

iStock
iStock

Търговските площи

Георги Муховски - заместник-мениджър търговски площи в компанията, посочи, че секторът е един от печелившите след пандемията. Само през последното тримесечие са отворени четири нови ритейл парка и те са основата движеща сила на сектор "Търговски площи". Тенденцията ще се запази и до края на годината, когато се очаква да бъдат открити още четири нови парка.

Общият обем на ритейл парковете, функциониращи към момента, е 460 000 квадратни метра, което е повече от половината от общата търговска площ в моловете (търговските центрове) в България. По показателя за наситеност - квадратен метър търговска площ на хиляда човека - България изостава от съседните държави, както и от страните от Централна и Източна Европа, каза експертът. В отговор на въпрос Явор Костов посочи, че страната ни има потенциал за още един мол – в Пловдив, при това голям - четвърта генерация търговски център.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg