„Епицентърът на днешната криза не е близо до имотите, както през 2008 г. В конкретния случай този пазар ще бъде дотолкова засегнат, доколкото е функция на общата икономическа картина. Измененията в резултат от събитията тази година са по-скоро в профила на клиентите, техните мотиви и начините, по които се сключват сделки”, посочва Люба Атанасова, изпълнителен директор на Имотека.
По думите ѝ, вече има сделки, при които страните се срещат физически едва на етап изповядване. „Виртуални разходки, онлайн огледи и депозити, предварителни договори с електронен подпис – тази картина вече е факт при нас. Стремим се да предложим дигитална услуга на този иначе консервативен пазар. Логично, това обогатява и профила на клиентите, чиято възрастова граница пада”, казва Атанасова.
Според нея, представителите на милениал поколението отдавна са сред ключовите купувачи на жилища в големите градове. Днес вече виждаме и хора от т.нар. Z поколение – хора около 25-годишна възраст.
istock
Според нея, промени се наблюдават и в поведението на купувачите по отношение на времето, за което правят покупката.
„През последните месеци наблюдаваме по-динамично поведение от страна на купувачите. Те избират имот и скоро след това сключват сделка. Около 45% от тях купуват имота, за който първоначално са се обадили. Вземат бързи решения и избягват отлагане”, казва Атанасова.
Цени
С около 4% расте цената на двустаен апартамент през първите 9 месеца на 2020 година в сравнение със същия период за 2019 г. При тристайните жилища покачването е със 7%, показват данните на Имотека.
Броят на сделките в по-високия ценови сегмент – над 100 000 евро, продължава да расте и през 2020 г. те още по-уверено доминират пазара. Делът им към момента е 38% от всички, следвани от покупките между 70 000 и 100 000 евро, които през 2018 г. представляваха най-същественият процент. Устойчив остава делът на покупките под 50 000 евро.
Имотека
Тристайните апартаменти все по-маломерни
По думите ѝ, партерни жилища със собствен двор при новото строителство и апартаменти с големи тераси при старото са хитът сред купувачите. Повишен интерес има и към градски къщи.
„Пандемията безспорно събуди у купувачите идеята да се сдобият с имот, който да им дава възможност за собствено пространство на открито. Тенденция за част от инвеститорите, още преди COVID периода, беше изграждането на проекти с партерни апартаменти с английски двор, вместо традиционните гаражи или малки търговски помещения. В общия случай клиентите купуват имоти с възможно най-обширни тераси. През последните месеци отчитаме и ръст не само в запитванията, но и в реалния брой сключени сделки за къщи”, допълва Шехерова-Димитрова.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
0