На база на данните от касовото изпълнение за януари 2025 г. държавният бюджет е на излишък в размер 0,1 млрд. лв. при прогнозиран дефицит от 0,4 млрд. лв. Това се дължи основно на постъпилите непредвидени в разчета за януари 2025 г. средства по споразумение между Министерството на отбраната на Република България и Министерството на отбраната на Кралство Дания за сътрудничество в областта на материалните ресурси за отбрана в размер на около 0,35 млрд. лв.

Това изпълнение позволи нормалното финансиране на бюджетните системи, вкл. дължимите социални плащания, разходи за персонал и други, съобщиха от Министерство на финансите.

По предварителни оценки към края на февруари разходите и трансферите по държавния бюджет са по-високи от приходите и помощите за този период. Това наложи Министерският съвет със свое решение да одобри финансиране на трансфери от държавния бюджет към бюджета на държавното обществено осигуряване и към бюджетите на общините за сметка на наличности от предходната година. По този начин бе обезпечено необходимото финансиране за нормалното функциониране на всички бюджетни системи, в т.ч. изплащане в нормативно регламентираните размери на дължимите социални плащания, разходите за персонал и други.

Очаква се за първите два месеца на 2025 г. салдото по държавния бюджет да е дефицит в размер на около 1,5 млрд. лв. (0,7 % от прогнозния БВП).

От министерството напомнят, че изпълнението на бюджета през първите два месеца на 2025 г. е в условията на неприет Закон за държавния бюджет на Република България за 2025 г. Това съответно налага определени ограничения по държавния бюджет, които Министерството на финансите следва да прилага.

istock
istock

Основни параметри по консолидираната фискална програма (КФП) за януари 2025 г.

Приходите, помощите и даренията по КФП за януари 2025 г. са в размер на 6 333,8 млн. лв., в т.ч. 348,6 млн. лв. еднократни приходи по бюджета на Министерство на отбраната. На съпоставима база спрямо януари 2024 г. (при елиминиране на еднократните приходи) приходите нарастват със 752,2 млн. лв. (14,4 %). За този ръст принос имат най-вече данъчните приходи, които нарастват номинално спрямо януари 2024 г. със 777,2 млн. лв. Неданъчните приходи са в размер на 727,9 млн. лв. и остават близки до постъпленията за същия период на предходната година.

Данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) са в размер на 5 232,4 млн. лв. Постъпленията от данъци и осигурителни вноски нарастват със 777,2 млн. лв. (17,4 %) спрямо отчетените за същия период на предходната година, като формират 82,6 % от общите постъпления по КФП за периода.

Кои са спорните точки в Бюджет 2025

Неданъчните приходи са в размер на 727,9 млн. лв. (ръст от 9,1 млн. лв., 1,3 % спрямо същия период на 2024 г.) и се формират основно от приходи от държавни, общински и съдебни такси, приходи и доходи от собственост, приходи от концесии, приходи от продажба на квоти за емисии на парникови газове и други.

Приходите от помощи и дарения са в размер на 373,5 млн. лв., в т.ч. 348,6 млн. лв. еднократни приходи по бюджета на Министерство на отбраната.

Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) за януари 2025 г. възлизат на 5 770,0 млн. лв. В номинално изражение разходите нарастват спрямо януари 2024 г. с 959,4 млн. лв. (19,9 %). Нарастване на разходите има при социалните плащания, включително разходите за пенсии, както и при разходите за персонал, субсидии и други. Номиналният ръст на разходите надвишава отчетения ръст на приходите на съпоставима база.

istock
istock

Нелихвените разходи са в размер на 5 465,3 млн. лв., като нарастват с 831,1 млн. лв. (17,9 %) спрямо отчетените за януари 2024 г. Текущите нелихвени разходи са в размер на 5 244,5 млн. лв. Капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 219,2 млн. лв. Предоставените текущи и капиталови трансфери за чужбина са в размер на 1,6 млн. лв. Лихвените плащания са в размер на 149,8 млн. лв. (при отчетени 157,4 млн. лв. за януари 2024 г.).

Бюджетното салдо по КФП е положително в размер на 563,9 млн. лв. (0,3 % от прогнозния БВП), като най-голямо превишение на приходите над разходите се отчита по бюджетите на общините (432,9 млн. лв.). На съпоставима база (при елиминиране на постъпилите еднократни приходи) положителното салдо по КФП е 0,2 млрд. лв. (0,1 от прогнозния БВП).

Размерът на фискалния резерв към 31.01.2025 г. е 12,1 млрд. лв., в т.ч. 10,5 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 1,6 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase