На второ място като стимул се явяват потребностите и желанията на клиенти – за 36% от компаниите. Едва тогава идват личните мотиви като убеждения и традиции в управлението на фирмите, за които са гласували 34 на сто от анкетираните. Другите фактори, които оказват влияние са конкурентният натиск (32%), изискванията от доставчици и партньори (32%), изискванията на инвеститори (31%) и изискванията на компанията-майка (26%) при фирмите, които са част от международни корпорации.
Въпреки това 35% от българските компании определят устойчивостта като важна част от корпоративната им стратегия. Според 32 на сто работата по тази тема е добра възможност да се отличат от конкуренцията. 31% пък казват, че устойчивостта е съществена част от техния бизнес модел. На последно място, за 27% ESG активностите се правят, за да избегнат репутационен риск.
Докъде са реално компаниите с устойчивото развитие?
37% от запитаните споделят, че темата за устойчивостта частично е интегрирана в стратегията на фирмата им, а 33% дори твърдят, че вече напълно са я включили. 24 на сто още не са направили това, но планират да се случи в близките две години. Едва 2% не планират интегриране на ESG дейности в стратегията на компанията им. Показателно е също така, че 63% от бизнеса декларира, че в екипа си имат отговорник в областта на устойчивостта, срещу 37%, които все още нямат.
istock
По-малко имоти за спекулативно отдаване под наем
Значително повече активности правят компаниите в социалната област на устойчивостта. 93% слагат на първо място усилията, които полагат за насърчаване на дългосрочните трудови отношения. 91% декларират, че спазват принципа за равнопоставеност на половете сред служителите си, а 87 на сто посочват, че осигуряват обучения и допълнителна квалификация на екипа си.
Кои мерки в областта на управленския аспект (G от ESG) на устойчивостта вече прилага българският бизнес?
Според данните от изследването компаниите работят най-често по повишаване на качеството и безопасността на продуктите, които произвеждат или предлагат – това декларират 84% от запитаните. 80 на сто извеждат на преден план борбата с корупцията, а за 72% това е активното включване и съобразяване с изискванията на заинтересованите страни – партньори, доставчици, НПО и др.
EY Bulgaria
Изследването е проведено от 23 септември до 25 октомври 2024 г. Включва 60 компании, повечето от които с над 500 служители (57%) и оборот над 200 млн. евро (35%). По индустри най-много са представителите на търговията, производството на стоки и телекомуникациите. Повечето фирми (60%) са част от международни компании, от които изначално идват изискванията за устойчивост.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase
Коментари
0