Ръст на безработицата и намаляване на доходите на домакинствата, очакват българите за следващата година, показва изследването на НСИ за потребителското доверие.

Относно настъпилите промени във финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца оценките на потребителите са по-неблагоприятни в сравнение с три месеца по-рано. Влошават се и очакванията им за следващата година.

По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца песимизмът нараства, като мненията на населението и от градовете, и от селата се изместват към по-негативните очаквания. Преобладаващата част от хората продължават да считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени.

Инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца обаче са по-умерени спрямо юли.

Бизнес климатът в България се влошава

Всичко това води и до влошаване на намеренията на потребителите да правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба през следващите дванадесет месеца. Негативна е и нагласата им за покупка или построяване на жилище (вила) и за „подобрения в дома” в близко бъдеще.

Общият показател на доверие на потребителите през октомври 2024 г. намалява с 3.8 пункта в сравнение с юли (от -8.4% на -12.2%), което се дължи на пониженото доверие сред населението както в градовете, така и в селата - съответно с 3.3 и 5 пункта.

istock
istock

Общата оценка на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месеца остава без съществена промяна спрямо предходното наблюдение. Същевременно обаче анкетата регистрира известен песимизъм в прогнозите им за следващите дванадесет месеца, в резултат на което балансовият показател намалява с 3.3 пункта (от -14.6% на -17.9%).

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase