С колко реално са поевтинели хранителните стоки, които се продават в кампанията „Достъпно за вас“, пита депутатът от ГЕРБ Десислава Трифонова министъра на икономиката Богдан Богданов.

От ведомството посочват, че не събират информация за броя продадени продукти и за брой на хората, купили такъв от инициативата „Достъпно за вас“, тъй като такъв тип информация е пряко нарушаване на свободната конкуренция. Министърът уточнява, че в кампанията участват над 450 магазина в цялата страна, като договори са подписани с 15 участници, сред които са и по-голямата част от големите търговски вериги.

Данните на Министерство на икономиката все пак показват поевтиняване на някои основни храни за трите месеца на действие на инициативата. При брашното например цената преди кампанията е била 1,30 лева за кг, докато сега варира от 0,85 лева до 1,19 лв. Подобна е и разликата в цената на хляба – от 1,30 лв. на 1-1,19 лв.

С 10 стотинки по-ниска е сега максималната цена на захарта, спрямо тази, на която се е продавала извън кампанията – 2,40 лева. По-сериозна разлика се отчита при цените на ориза и фасула. При ориза цената в „Достъпно за вас“ се движи от 1,69 до 1,79 лв. за кг, а извън нея е 2,30 лв. Зрелият  боб се продава от 3,68 до 5,68 лв. в кампанията, а извън нея – над 5 лева. Над 1 лев е разликата при свинското месо, сиренето и кашкавала.

Ще продължи ли държавата с мерките срещу скъпите храни

Изненадващо обаче не така стоят нещата с пилешкото месо, което на промоция се продава от 3,99 до 9,89 лв. за кг, а извън нея цената е 6,60 лева за кг. Кофичка кисело мляко обаче може да се купи под 1 лев с етикет „Достъпно за вас“, докато иначе цената е над 1,30 лева. Прясното мляко се продава от 1,03 до 2,49 лева за литър със зеления етикет, а без него над 2,48 лева.

istock
istock

Видно от показаното до тук се наблюдава трайна тенденция за осигуряване на възможност за потребителите да формират своята потребителска кошница на достъпни ценови равнища, според свободно действаща пазарна среда“, пише в отговора си министър Богданов.

По думите му дори търговските вериги, които не участват в инициативата, са създали варианти за предлагане на продукти от първа необходимост на достъпни цени, подобни на тези в мярката, тоест инициативата подобрява конкурентната среда, смята министърът.
 
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg