В „Числата на седмицата“ ви връщаме в магазините през 2012 г., за да разберем как са се променили възможностите ни през последното десетилетие.
За да съберат информацията, от Националната статистика използват месечното Наблюдение на домакинските бюджети. Изчисляват данните за купени 117 вида хранителни стоки, средно на домакинство и 45 вида нехранителните стоки, средно на 100 домакинства. От 2012-та насам индексът на цените се е повишил с над 60%. За същото това време обаче са нараснали и доходите ни – със 77%. Със 75 на сто пък са се увеличили разходите ни."Числата на седмицата":
През последните 12 години е поскъпнало най-много сиренето - със 143%. Ако през 2012-та сме можели да си купим 1 килограм за 5 лева и 50 стотинки, днес за същото количество трябва да похарчим 13 и 40 лв. С увеличение от 135% на второ място е лукът. Точно в средата на класацията са попаднали други два млечни продукта – киселото мляко и кашкавала, чието увеличение е около 80%. Най-малко е то пък при бананите и захарта, която е и последна в класацията, тъй като от 2012-та насам цената ѝ се е повишила само с 40 стотинки.
Над 60% са поскъпнали стоките у нас за последните 11 години
При нехранителните стоки най-голямо увеличение е отбелязано при цените на дървата за огрев и на детските обувки – между 114 и 100%. Около средното се движи увеличението при облеклата, а най-малко са поскъпнали платовете – само с процент и половина. Телевизорите са единствената нехранителна стока, която не само не е увеличила цената си, а я е намалила – от 632 лева средна цена за един брой, до 615 лева днес.
istock
При нехранителните стоки най-голямо е увеличението при телевизорите. Годишният ни доход днес ни позволява да си купим 18 броя на фона 7 през 2012-та. Следват мъжките облекло и обувки. Най-малко са е увеличили възможностите ни по отношение закупуването на женско облекло и детски обувки, но най-вече на въглища, от които можем да си позволим - с едва 33% повече.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase
Коментари
1