Етикетирането на храните следва да помага за вземането на информирани решения при покупката на хранителни продукти. Европейските потребители обаче се сблъскват с все повече твърдения, символи, лозунги и рейтинги върху етикетите, които могат да бъдат не само объркващи, но и подвеждащи.
Етикетите предоставят информация за съдържанието и свойствата на храните. Те също често се използват и за да направят продукта по-привлекателен, като подчертаят предполагаемите ползи от него, например това, че е здравословен, от биологично производство или че не съдържа глутен. Правилата на ЕС изискват етикетите да предоставят основна информация на потребителите, което е едно добро начало.
ЕСП обаче разкри редица обезпокоителни пропуски в законодателството, както и проблеми при проверките и санкциите.
„Вместо да носят яснота, етикетите на храните често създават объркване — използват се стотици различни схеми, символи и твърдения, които потребителите трябва да разшифроват“, заяви г-жа Кейт Пентус-Розиманус, член на Европейската сметна палата, отговорен за одита.
„Предприятията за производство на храни могат да бъдат много изобретателни по отношение на информацията върху етикетите, а правилата на ЕС изостават от постоянно развиващия се пазар. Това означава, че около 450 милиона европейски потребители могат да бъдат умишлено или неволно подведени.“
Пробутват ни млека с разминаване на съдържание и етикет
В действителност слабостите в законодателството на ЕС също могат да доведат до заблуждаване на потребителите. Правилата на ЕС за етикетиране на храните позволяват например посочването на твърдения за хранителни и здравни свойства дори за продукти с високо съдържание на мазнини, захар и/или сол.
По този начин захарни продукти, като например енергийни блокчета, може да бъдат рекламирани като „с високо съдържание на протеини“.
istock
Някои потребители дори могат да се почувстват ощетени. Страдащите от хранителни алергии могат да се сблъскат с прекомерно предпазливо етикетиране на продуктите и общи предупреждения от типа на „може да съдържа [алерген]“. Това ограничава техния избор на продукти.
Вегетарианците и веганите са особено засегнати — етикетирането на продукти като подходящи за вегетарианци или вегани не е регулирано, защото не съществува определение за тези продукти на ниво ЕС.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook или Google News Showcase
Коментари
0