България постига най-високата си позиция заемана в индекса, но всъщност това е връщане на това най-високо място от 2009 г., когато е пак на 37-мо място. От 2009 г. до 2015 година има влошаване, а от 2015 г. се наблюдава обръщане на тенденцията, отбелязват експертите.
Няма изненади в подреждането на лидерите по икономическа свобода и тази година - на първите места се нареждат Хонконг (със стойност на индекса 8,91 от възможни 10), Сингапур (8,71) и Нова Зеландия (8,5), а челната десетка се допълва от Швейцария, САЩ, Ирландия, Обединеното Кралство, Канада, Австралия и Мавриций, като всички са със стойност на индекса над 8. На другия край на класацията са Венецуела, Либия и Судан, като повечето от страните на дъното са в условия на гражданска война, тежка икономическа криза или и двете.
Над България в класацията на индекса се нареждат Испания и Швеция, а под нея - Израел и Белгия. Общият ръст в стойността на индекса е 0,12 - от 7,43 до 7,55. За сравнение, в първата година, в която страната ни участва - 1985 г., стойността му е била 5,27. Динамиката и класирането на страната обаче далеч не е еднакво в различните категории на индекса. В категорията "Регулации" оценката за страната ни е 7,78, като се наблюдава леко подобрение спрямо предходната година. България получава най-ниските оценки в този подиндекс за административните изисквания за правене на бизнес, както и поради наличието на корупция. Обратно, в регулирането на кредитния пазар, започването на бизнес и лицензирането страната ни получава близки до максималните резултати.
В категорията "Свобода" на международната търговия (8,11) - България постига добър резултат поради членството си в ЕС, заради което категориите за мита и регулаторни пречки пред търговията са с висока оценка.
В категорията "Стабилни пари" (9,43) - валутният борд остава гарант за стабилността на лева, като това е категорията, в която България традиционно постига най-добрите си резултати.
При категорията "Правна система и право на собственост" (5,28) остава най-слабият аспект на икономическата свобода у нас. Тук обаче своята роля играе изменение в множителя за равенството в третирането на половете, по който страната получава максимален резултат, на фона на 0,85 миналата година, което от своя страна я тласка нагоре спрямо тези с по-значителни полови неравенства. Реални увеличения има само при надеждността на полицията (0,13) и независимостта на съдебната система (0,16), но по втория индикатор оценката е изначално много ниска - 3,49 от 10. В подиндекса "Размер на правителството" (7,13) - промени няма. Оценката е сравнително ниска в резултат на високите държавни разходи и бюджетни трансфери и субсидии. Положително влияние обаче оказва благоприятният данъчен режим и, в частност, плоският данък, посочват от ИПИ.
Коментари
0