Kак фискалната децентрализация би подобрила състоянието на общините и в дългосрочен план би могла да доведе до по-добра социална и икономическа среда в цяла България?

На този въпрос дава отговор в свой анализ икономистът Георги Вулджев от ЕКИП.

Темата се дъвче от десетилетия, и както всички знаем изоставането на повечето региони в страната спрямо големите центрове е проблем, чието решение трябва да бъде взето в най-скоро време, ако не искаме страната ни да се превърне в полу-пустиня, със само няколко големи градове, в които е концентрирано работещото население.

По думите на Вулджев, равномерното икономическо развитие не трябва да се самоцел само по себе си, но това не означава, че не трябва да адресираме реалния проблем с изоставането на определени региони спрямо други.

Част от събраните данъци да остават в общините

За целта експертът изтъква 3 ключови ползи от фискална децентрализация.

istock
istock

1. Повече финансов ресурс за общините

Един кратък преглед данните на Министерство на финансите за финансовото състояние на общините в България показва, че те страдат от хроничен недостиг на собствени финансови ресурси.

Затова и първата и най-важна полза от една фискална децентрализация е, че тя би предоставила повече собствен финансов ресурс на общините, казва икономистът.

Дават пари за саниране на блокове в малките градове

Един от ключовите източници на финансиране са капиталовите трансфери от страна на централната власт през Републиканския бюджет, без който в момента общините в страната, особено малките, просто няма как да функционират.

Зависимостта на малките общини от централната власт е проблемна, тъй като води до некачествено местно управление. Местната власт разполага с много по-точна и подробна информация относно най-належащите проблеми и нужди на гражданите в конкретния регион, отчита Вулджев.

Проблемът, според него, е че тя е неспособна да се справи с тези специфично-локални проблеми, ако не е снабдена с нужното финансиране, а предлагането на качествени публични услуги от всякакъв тип, уви, изисква пари.

София е рекордьор по натрупани дългове

istock
istock

Естествено, самите общини събират ресурс чрез местни данъци, но той често се оказва недостатъчен.

Местните данъци у нас са ниски, което е нещо добро и не е добра идея да се променя – това е конкурентно предимство на страната ни.

Това, което според експертът може да се направи, е част от данъка върху доходите на физическите лица или дори на фирмите, който се събира, да остава в общините, където на практика е събран.

2. Повече независимост от централната власт

Политическата зависимост е много порочна, отчита икономистът, и затова на второ място, счита че местната власт трябва да бъде по-независима.

В партийните интереси и пристрастия няма нищо лошо и осъдително, счита експертът, но много често те могат да вредят на интересите на местните общности.

Близо 50 на сто от общините са в просрочия

В една силно централизирана държава, каквато е България, централната власт може просто да откаже ресурсите, от които се нуждаят определени местни власти, които се контролират от политическата опозиция.

И понеже политическите пристрастия на местно ниво, особено когато говорим за по-малките области, често остават непроменени дълго време (понякога с поколения), определени области могат да останат хронично недофинансирани, отчита в своя анализ икономистът.

Политическата зависимост на провинцията от централната власт е много дълбок проблем, който води до повече корупция, непотизъм и създава дългосрочни структурни икономически проблеми.

istock
istock

3. По-благоприятна социална и икономическа среда

Ако бъде осигурен достатъчен финансов ресурс и малките общини бъдат по-малко зависими от централната власт, това със сигурност ще доведе и до по-добра социална и икономическа среда на местно ниво, а в последствие и за цялата държава, анализира ескпертът.

От тази реформа ще се създаде истинска конкуренция между различните общини и области в страната.

Ако дори една община се възползва от фискалната децентрализация, тя ще предизвика и други общини да разчупят своята политика, тъй като този регион ще придобие сериозно конкурентно предимство пред всички останали и ще започне да привлича бизнеси и жители към себе си, в ущърб на останалата част от страната.

Бумът на индустриалните зони

По-голямата конкуренция между общините ще доведе до подобряване на качеството на местните политики в дългосрочен план, а оттам – подобряване на икономическото развитие качеството на живот на цялата страна.

Най-важният и търсен ефект от тази реформа ще е сближаване в икономическото и социално развитие на различните региони в страната.

Най-сериозният структурен дисбаланс в икономиката на България е огромното изоставане на определени, най-вече по-малки, общини и области зад по-големите.

istock
istock

Дистанцията в развитието на София и останалата част от България със сигурност може да бъде скъсено, въпреки допълнително конкурентно предимство, което има столицата, отчита Вулджев.

Постигането на сближаване между градове като Силистра от една страна и Пловдив от друга минава първо през фискална децентрализация. Няма друг начин.

Икономистът Георги Вулджев призовава всички кандидати на настоящите местни избори да повдигат тази тема по-активно.

Политиците в парламента и централното управление едва ли доброволно биха се разделили с част от властта си, за да направят общините по-независими.

Това ще се случи единствено, ако самите общини започнат активно и масово да лобират за фискална децентрализация, заключва съжденията си експертът.


За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg