Две новини дойдоха в един и същи ден. В Русия, в Южно-Сахалинск, на 2 март бе открита двудневна конференция за „прехода към използването на природен газ като моторно гориво“.

А в Германия, в Дюселдорф, германският икономически вестник „Ханделсблат“ публикува статия, в която казва, че Volkswagen (VW), най-големият автомобилостроител не само в Европа, но и в света, „се сбогува с природния газ“. Има коренно различни оценки на посоката, в която ще се движи автомобилната индустрия.

19 модели на CNG на VW, Audi, Skoda и Seat

В интервю за „Ханделсблат“ директорът за развитие на VW Франк Уелш обяви, че концернът спира разработването на нови модели леки автомобили, използващи сгъстен природен газ (CNG). Пускането на 19 модели на марките VW, Audi, Skoda и Seat с оборудване за функциониране на газ, ще продължи, но "няма да има нови поколения от тези автомобили".

Отговарят ли автомобилите у нас на новите eвропейски изисквания

Така че в най-добрия случай остават седем години за автомобилите на CNG, защото точно толкова обикновено е животът на такива автомобили, отбелязва изданието.


Само че след пет години в Европа следва да бъде въведен нов екологичен стандарт Euro-7, а редица VW двигатели с газово захранване вече няма да отговарят на по-строгите стандарти за емисии, отбелязва изданието. След изявленията на Франк Уелш стана ясно, че концернът няма да модернизира подобни двигатели, харчейки за това десетки милиони евро.

Така че е напълно възможно VW да изключи производството на газови автомобили по-рано, особено ако обемът на продажбите продължава да намалява, предупреждава „Ханделсблат“. „Ди Велт“ също писа за изключително ниското търсене в Германия на леки автомобили, използващи газови двигатели седмица по-рано в статията „Краят на автомобилите на природен газ“.

Продажбите на немски автомобили за газ падат

Вестникът цитира официалната статистика за 2019 г. В Германия, която е най-големия автомобилен пазар в Европа, са регистрирани само 7 623 нови автомобили на пропан-бутан, което е с 29,4 процента по-малко в сравнение с година по-рано. Това е 0,2 процента от общите продажби. В същото време, според „Ханделблат“, броят на автомобилните компресорни станции за зареждане с газ, които и така са толкова малко в Германия, е намалял още повече: от 867 през 2018 г. до 837 в момента.

Всички автомобили задължително с екостикер

istock
istock

Автомобилите, задвижвани с газово гориво, не се търсят от купувачите, заяви Франк Уелш в интервю за „Ханделсблат“. Той е уверен, че търсенето няма да расте в бъдеще. Затова VW реши да не се разпилява и напълно да се съсредоточи върху развитието и производството на електрически превозни средства. Но по този начин концернът вероятно ще сложи край на автомобилите с CNG технология. И не само в Германия и Европа.

Факт е, че търсенето на такива автомобили „сега до голяма степен се задоволява от VW, този сегмент е много зависим от моделната политика на един-единствен производител“, призна Тим Келер в интервю за „Ди Мелт“. Той ръководи организацията Zukunft Erdgas, която лобира за по-широко използване на природен газ в Германия. Член на тази организация е и дъщерното дружество на „Газпром“, Gazprom NGV Europe, има 47 станции за пропан-бутан в Германия и още 16 в Чехия.

150 лева глоба за незаконна газова уредба в колата

Област Сахалин иска до половината от автомобилите там на газ

Трябва обаче да се подчертае, че тази компания е ангажирана на европейския пазар, както и компанията „Газпром гориво за двигатели на газ“ вътре в Русия, не само със сгъстен, но и втечнен природен газ (LNG). Това гориво се използва като правило не от автомобили, а от камиони (както и кораби) и то, за разлика от CNG, се счита за много обещаващо, но в статията на „Ханделсблат“ не се говори за това.

Тя е посветена само на автомобили на CNG и предстоящото излизане от този пазар на основния производител Volkswagen и всички негови дъщерни марки. В резултат на това в този сегмент от големите играчи ще остане само Fiat Chrysler.

istock
istock

Но големият въпрос е дали тази италиано-американска компания, особено след планираното сливане с френската група PSA (Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall), ще продължи да служи на ниша, която световният лидер в бранша счита за безперспективна. Дори и Италия, родината на Fiat, да остане и до днес, с голям марж от Германия, най-важният пазар за автомобили с бензин. Общият им брой по пътищата на страната вече е около 1 милион.

Достъпна ли е покупката на нов автомобил у нас

Между другото, именно Италия се готви да настигне и дори да надмине прехвърлянето на превозни средства на газово моторно гориво Сахалинска област, съобщи нейният вицепремиер Владимир Сидоренко на конференция в Южно-Сахалинск, съобщава порталът Skhalin. Info. Въпросът е да се прехвърли половината от всички автомобили в региона на газ в рамките на пет години, пише ТАСС.

Губернаторът на региона Валери Лимаренко обяви, че властите ще компенсират жителите на 100 процента за разходите за съответното преоборудване на техните автомобили. С други думи, те ще го направят безплатно за сметка на бюджета.
 
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg