По-високи данъци за колите над 15 години като мярка за намаление на шума в града предвижда Столичната община.
Освен това от "Московска" 33 дадоха заявка да се инициират законодателни промени и за преминаването на техническите прегледи на колите - да се измерва нивото на шума и ако е над допустимото, автомобилът да не минава прегледа. Мерките са записани в актуализирания план за действие за управление и намаляване на шума, който общинският съвет прие.
Според разписания план за изпълнение на мерките рестриктивната мярка за старите коли ще влезе в сила от 2022 г. Очаква се увеличението да е двойно. Подобна мярка беше въведена в края на 2013 г., когато парламентът обвърза данъчните отстъпки с екологичността на колата. Така за колите с катализатор, които преди ползваха 50% отстъпка от налога, след промените преференцията стана 30 на сто.
"По-старитe автомобили са и по-шумни", обясни председателят на екокомисията Лорита Радева. Това обаче невинаги е така, защото някои от новите коли са с преработени ауспуси и вдигат също много шум. За тези коли общината обмисля да инициира промени, свързани с техническите прегледи.
"На експертния съвет решихме да се инициират и промени техническите прегледи да включват и преглед по отношение на шума на преработени двигатели и ауспуси. Както ако не са ви изрядни спирачките, не ви пускат да минете прегледа, така и ако допустимите ниви на шума са по-големи, ще трябва да се променят", обясни Радева.
Шумът не се разпознава като голям проблем от столичани, ако се съди по подаваните сигнали в столичната здравна инспекция. Така например през 2011 г. са били 49, а направените проверки са 537, като при 174 от тях са отчетени по-високи стойности. През 2012 г. сигналите са били 91 с 618 проверки, а през 2013 г. - 83 с 440 проверки. От януари до юли м.г., за когато са последните данни, сигналите са 28, а направените измервания са 181, основателни са били 63.
Отделно от това хората се жалват и на различни общински фирми. Така например има жалби от живеещи в близост до метрото. След сигнал за шум на станцията на "Жолио Кюри" е поставена 300-метрова шумоизолираща стена. Пак след сигнал до "Метрополитен" са поставени и шумопоглъщащи елементи в участък от 2100 метра от метростанция "Обеля" до "Ломско шосе".
Пътният трафик обаче остава основен "шумов" замърсител в София, следван от трамваите. През 2009 г. беше изработена шумова карта, според която основните източници на шум и зоните с наднормено шумово натоварване са бул. "Цар Борис III", бул. "Ситняково", бул. "Цариградско шосе" и бул. "Ал. Дондуков" и други.
През 2013 г. най-високи нива на шума са измерени именно на бул. "Цариградско шосе" и гара "Подуяне". Най-ниските нива са измерени в бл. 96 в кв. "Дружба" и на ул. "Ново село" и "Киевска".
"Наблюденията за последните 10 г. показват, че въпреки предприетите през последните години ремонти на уличната мрежа в различните части на столицата изграждането на нови пътни съоръжения, включително метрото, нивото на шума в значителна част се задържа трайно над граничните стойности", пише в плана на общината.
Коментари
7