50% ще поскъпнат транспортните услуги и с до 30% автобусните билети, ако тол системата бъде въведена така, както е предвидена, твърдят превозвачи и икономисти.
Според тях ще се увеличат населените места без никакъв транспорт, а инфлацията ще нарасне най-малко с процент.
Стоките от първа необходимост ще поскъпнат с около 1 до 2%, казва Петър Ганев от Института за пазарна икономика:
"При хляба например, брашното е 1%, при безалкохолните напитки е може би около 2%, при пресните зеленчуци например 0,4%, тоест дори е под един процент. При пресните плодове също е под 1%. Ефектът няма да е драматичен, но ще го има".
Превозвачите обаче не са съгласни с икономическите прогнози и дават примери с хляба:
"Тук трябва да се предвиди, че тези превозни средства, които извършват транспортирането, да речем, на зърното до базите, до мелниците, готовото брашно ще стигне до хлебозаводите и най-накрая ще стигне до търговската мрежа. Тоест ние очакваме, че ще има определени стоки, които ще скочат може би с друг процент", казва Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на превозвачите.
Колегата му Васил Пиронков от Асоциацията на автобусните превозвачи настоя:
"Тези фирми и автобуси, които имат сключени договори с общините, да бъдат извадени от тол системата, защото ние извършваме социална услуга. Може да плащаме някаква такса, която да бъде равна, съразмерна на винетния стикер, който е към настоящия момент".
За широко обществено обсъждане на проекта за въвеждане на тол таксите настояха националнопредставени работодателски организации. В свое становище, изпратено до медиите, от Българската търговско-промишлена палата,
Асоциацията на индустриалния капитал в България и Българска стопанска камара настояват, че са били информирани от фирми в спедиторския и транспортен бранш, относно готвеното въвеждане на тол таксите.
В становището се припомня, че от Министерството на регионалното развитие и благоустройството предлагат тол такси да се начисляват на тежкотоварните автомобили над 3,5 тона от 16-и август 2019-а.
Според бизнеса въвеждането на тол системата е необходима, макар и закъсняла стъпка за подобряване поддръжката и обновяването на основната пътна мрежа, но в същото време, доколкото това ще бъде свързано с неизбежното повишаване на транспортните разходи на територията на страната, се предлага да се проведе детайлно обсъждане с всички заинтересовани страни.
Това се посочва в разпространеното становище. Копие от документа е изпратено до вицепремиерите Томислав Дончев и Марияна Николова, до министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова и до председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Георги Терзийски.
Коментари
0