Управленческата традиция за вдигане на данъци под сурдинка достигна и местната власт. Това коментира в свой анализ финансовият експерт Стоян Панчев от ЕКИП /Експертен клуб по икономика и политика/.  

След като в предизборната кампания кметът Йорданка Фандъкова намекна, че в столицата те няма да се повишават, малко след началото на новия й мандат бяхме изненадани с новината, че ГЕРБ имат нужда да съберат още близо 40 млн. лв. от софиянци. Реализирано чрез допълнително облагане на автомобилите и повишаване данъка за възмездно придобиване на имущество от 2.5% на 3%.

Поскъпването за колите беше оправдано от новата любима дъвка на управляващите – екологията. Премиерът Бойко Борисов ни уведоми, че високата смъртност в страната е свързана с ТЕЦ-овете, а министърът на околната среда Нено Димов изведнъж повярва в климатичните промени и ги посочи като причина за безводието в Перник. По същата реторична линия г-жа Фандъкова ще решава проблемите със замърсяването на София чрез няколко десетки левове по-големи разходи за шофьорите.

Коя още община вдига данък догодина

Подобно на т.нар. зелен билет, и данъкът върху автомобилите няма да има значим екологичен ефект, най-малкото защото не може да предизвика особено ограничаване в използването на личен моторен транспорт. Не е възможно в Столичната община да не разбират това, така че единственото обяснение е, че всъщност не говорим за екологични цели, а за фискални. По-конкретно 20 млн. лв., които да бъдат използвани за още ремонти на софийската инфраструктура.

istock
istock

В случай, че се търсеше адресиране на казуса с автомобилите, както замърсяването, така и по-големият проблем със задръстванията, пътят е различен. А именно, чрез въвеждане на ред в съхранението на автомобили чрез разширяване на зоните за платено паркиране и преизчисление на ставките за престой.

Имплицитната субсидия за паркиране на автомобилите по улици и тротоари изкуствено завишава броя им и спира частната инициатива в изграждането на нови паркинги.

Колко часове губим, за да си платим данъците

На днешен етап шофьорите със собствени паркоместа или гаражи са ощетени за сметка на тези, които ползват общинска собственост целогодишно, безплатно. Ефектът от това е, че масово улиците нямат тротоари и им липсва поне едно платно, заето с наспрели една върху друга коли.

За съжаление въвеждането на ред в общинската собственост се оказва по-трудно от събирането на още пари от софиянци.

Напълно необосновано е и покачването на данъка за сделки с имоти до 3%


Столичната община иска да има на разположение още 18 млн. лв. за харчене, но в същото време ръстът в цените на имотите в последните години гони нивата от 2008 г. Това се дължи на свръхотпуснатата парична политика на ЕЦБ, покачващите се доходи и популярността на София като място за работа.

Фактори без перспектива за промяна, правещи покупката на жилище особено трудна за младите семейства, например.

istock
istock

Вдигането на налози в общините продължава

Ако цената на един имот в София е средно 200 000 лв., то половин пункт увеличение на данъка са нови 1000 лв. разходи и още една финансова спънка за новодомците.

След като години наред общината остави конфликтите между инвеститори, собственици и жители в популярни квартали като „Лозенец“ и „Младост“ да се разрастват до сегашната ситуация на крайно настървение, буквално изоставяйки ролята на медиатор, днес тя ще се самовъзнагради с по хиляда лева за всеки продаден апартамент.

Изобщо идеята, че на София й трябва още по-голям бюджет е спорна. В същото интервю, с което намекна, че няма покачва данъците в столицата, Йорданка Фандъкова гордо заявяви, че бюджетът на града се е удвоил за последните 10 години.

Черна книга за дебилно харчене на пари на данъкоплатеца


Бизнесмен скрил близо 1 млн. лв. данъци за 4 месеца
в. СЕГА

Двойно по-добра ли е София днес? Ремонтите ли са качествени, градският транспорт ли е организиран, чист ли е градът?

Как решихме, че е по-добре политиците да харчат още от нашите пари?


Въпреки трагичното състояние на „Топлофикация“, което също продължава да е нерешен и на практика оставен на самотек проблем, общината има възможност за достъп до свежи средства в приходната част и за изсветляване на работата в общинските предприятия чрез една оригинална идея, предложена за първи път от общинския съветник и съпредседател на „Зелено движение“ Владислав Панев.

А именно, листване на борсата на част от акциите на „Софийски имоти“, пазарите и други дружества, които в момента са 100% общински. Нови капитали, средства за бюджета на общината, частен мениджмънт в предприятията и корупционна спирачка в едно. Без да се товарят софиянци с още данъци.

Какви промени приеха в данъчните закони

Вдигането на налозите се представя от администрацията и мнозинството в Столичния общински съвет като нещо неизискващо обяснения или дебати, като право на управляващите над гражданите.

Всъщност, преди да дадем дори още лев на политиците, те трябва да докажат нуждата и безалтернативността за поредното субсидиране на властта им.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg