„През юли 2021 г. ВиК операторите, с изключение на „Софийска вода“ АД и „ВиК“ АД гр. Добрич, на основание чл. 18 от Наредбата за регулиране на цените на ВиК услугите, оповестиха предложенията си за утвърждаване и одобряване на цени на ВиК услугите за предстоящия регулаторен период 2022 г. – 2026 г., обявени и на интернет страницата на Комисия за енергийно и водно регулиране на 26.07.2021 г.
Като омбудсман, призван да съблюдава за спазване на правата и интересите на гражданите, съм силно обезпокоена от предвиденото във всички обявления значително увеличение на цените на водата“, написа доц. Ковачева.
В становището си тя акцентира, че процентното увеличение на комплексната цена на ВиК услугата за 2022 г. спрямо сега действащата варира от 80% (за „ВиК-Сливен“ ООД) до 4% (за „ВиК“ ЕООД гр. Хасково), а за 2026 г. – от 127% (за област Сливен) до 11% (за област Ловеч).
„Искам да подчертая, че в институцията на омбудсмана продължават да постъпват десетки жалби от цялата страна за вода, която не отговаря на законовите изискванията за качество (със завишена алфа активност, съдържание на манган, мътна, с плаващи частици и т.н.), която се заплаща обаче като за питейна и ежегодно цената й необосновано нараства. Предвижда се през 2022 г. и през 2026 г. най-високата цена на ВиК услугата да е в област Шумен – съответно 4, 613 лв. (с ДДС) и 6, 473 лв. (с ДДС), или увеличение спрямо настоящата цена с 35% и с 89%“, посочва омбудсманът.
istock
„Многократно съм заявявала, че реални ползи от увеличението на цената на водата не се наблюдават, тъй като качеството на предоставяне на услугите не се подобрява. При извършени проверки по жалби, ВиК оператори продължават да изтъкват пред омбудсмана, че нямат финансови средства, за да гарантират качествена и непрекъсната водоснабдителна услуга“, допълва още общественият защитник.
Водомерите за топла вода трябва да са с дистанционно отчитане
Според доц. Ковачева са красноречиви и данните от Годишния доклад и сравнителен анализ на състоянието на ВиК сектора в Република България за 2019 г., приет с решение на КЕВР по т. 3 от Протокол № 257 от 02.12.2020 г., съгласно които за много от ВиК операторите, оценката за показател „общи загуби на вода“ е „пълно неизпълнение“.
Становището на омбудсмана е, че изменението на цените на ВиК услугите трябва да се прави след широки обществени консултации с потребителите, каквито реално липсват през изтичащия регулаторен период, което е в нарушение на Наредбата за регулиране на качеството на ВиК услугите - чл. 26, ал. 1, т. 1, б. “б“.
istock
В заключение доц. Диана Ковачева настоява в условията на публичност и прозрачност КЕВР да защити интересите на потребители и цените на ВиК услугите да не се превърнат във фактор, задълбочаващ бедността и социалното изключване.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
0