На всеки 10 години водомерите подлежат на смяна или метрологична проверка. При студените водомери срокът е 90 дни след връчване на уведомително писмо.
"Ако не го направи той минава на база. Тази база всеки месец е нарастваща в зависимост от периода в който той продължава да не извършва своята подмяна", обясни Станислава Стефанова - директор "Бизнес развитие" в "Софийска вода" пред БНТ.
При топлите водомери срокът за реакция е 30 дни след получаване на уведомителното писмо.
"Ако не се сменят в упоменатия срок, започва начисляване съгласно наредба за топлоснабдяването на брой лица или това е консумация, която по-често е завишена спрямо ползването", обясни Боряна Колева - управител нa фирма за топлинно счетоводство.
По данни на "Софийска вода" до края на следващата година около 280 хиляди домакинства трябва да сменят водомерите си. Топлите задължително трябва да са с дистанционно отчитане, за студените такова изискване няма.
"Препоръката ми е точна така и двата да са с дистанционен отчет тъй като много по-коректни ще бъдат сметките на клиентите, които ще получават всеки месец. Така няма да бъде необходимо на тримесечие да се допуска проверител, а отчитането ще остане само веднъж в годината както е по закон", поясни Станислава Стефанова - директор "Бизнес развитие" в "Софийска вода".
До две години задължително с водомер
За да се случи това обаче, трябва да сте се разбрали със съседите, че сградата ще се отчита дистанционно всеки месец и да поискате топлинния счетоводител и ВиК дружеството да обменят информация помежду си. Около 60% от клиентите на един от топлинните счетоводители вече имат топломери и водомери с дистанционно отчитане.
"Когато цялата сграда е с дистанционни уреди и се извършва ежемесечен отчет не се прави изравнителна сметка, а сметките, които се получават всеки месец са реалното потребление. Все още много от сградите са частично преоборудвани. Тоест има имоти, които са с дистанционен отчет и такива които не са с дистанционен отчет", каза още Боряна Колева - управител нa фирма за топлинно счетоводство.
"Да проверим дисплея дали свети, да проверим дали няма някаква индикация да намалява заряда на батерията, да провери целостта на пломбите по измервателните уреди", уточни Верджиния Йовчева - директор "Клиентска удовлетвореност и дялово разпределение" в "Топлофикация София".
В случай, че има проблем, уредът трябва да бъде сменен. Столичната "Топлофикация" вече предлага топломери под наем. Скоро ще има възможност за закупуване на уреди за дялово разпределение и на разсрочено плащане.
За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook, за да не пропуснете нищо интересно от Pariteni.bg
Коментари
3