Разработват български социален план за климата, който ще осигури 2.5 млрд. евро от европейската търговия с парникови емисии за енергийно бедни у нас. Това се случи след като миналата седмица от WWF предупредиха, че българското правителство е разпуснало създадената за целта работна група.
 

Теодора Пенева от Института за икономически изследвания при БАН посочи в ефира на NOVA, че дефиницията за енергийно бедни е разширена, като в нея са включени уязвими потребители на транспорт, домакинства и микропредприятия.

Всеки пети българин не може да си позволи отопление

„Няма информационна административна система, която да ги идентифицира и така да приложим определението. 1,8 млн. са енергийно бедните домакинства. Нямаме обаче данни колко са доходите им, какви са членовете и какви сгради обитават. Това е голям проблем относно либерализацията на пазара на електроенергията, но би било препятствие дори за оценка относно подпомагането за използване на изкопаеми горива за отопление или транспорт. Има ясен доходен критерий за общия брой домакинства - 738 лева за едно лице. Той обаче е персонализиран - ако едно домакинство има повече членове, расте. Нито едно министерство не е поело отговорност да администрира толкова много хора", разкри Пенева. 

istock
istock

Според изискванията на ЕК планът трябва да се представи за съгласуване в Брюксел до края на юни 2025 г., за да бъде одобрен и да влезе в сила от януари 2026 г. Според него до 2032 г. държавите членки ще получават средства за справяне със социалните последици за уязвимите домакинства, уязвимите микропредприятия и уязвимите ползватели на транспорт".

От своя страна Александър Загоров от КТ „Подкрепа“ посочи, че критериите за енергийна бедност са изработени така, че да удовлетворяват всички. 

Как да изчислите дали сте енергийно бедни

„Не знаем как да определим енергийно бедните в кратък срок. Няма да загубим парите от схемата за търговия с парникови емисии. Тези средства трябва да компенсират най-пострадалите от въвеждането на новите участници в схемата за търговия с емисия. Това означава, че ще плащаме допълнително и за горивата, освен за въглищните централи. Много сме закъснели, така че хората, които се занимават с мерките за енергийни помощи, трябва да са магьосници. Работещите бедни, които се налага да използват собствен транспорт, няма да бъдат компенсирани. Малкият и средният бизнес вероятно ще има възможността да замени колите си от бензинови и дизелови - с електрически", коментира той.

Целия разговор гледайте във видеото.

За повече финансови новини и други полезни съвети, относно личните ви финанси, може да ни последвате във Facebook  или Google News Showcase